Jak volat záchrannou službu
-
Číslo linky 155 je vždy bez předvolby.
-
Na linku 155 lze volat z telefonu jakékoliv veřejné sítě v ČR (včetně mobilních telefonů).
-
Volání je vždy ZDARMA.
-
Při telefonování z veřejného telefonního automatu nepotřebujete mince ani kartu, při volání z mobilního telefonu nepotřebujete kredit.
-
Zachovejte klid a srozumitelně odpovídejte na otázky operátora.
CO ŘÍCT?
1. Kde se to stalo
-
oznamte z jakého města voláte, sdělte místo, kde se postižený nachází, ulice, číslo popisné. Je-li postižený v bytě uveďte patro a jméno na zvonku. V případě vesnice uveďte orientační body (např. dům proti kostelu se zelenými vraty apod.)
-
při dopravních nehodách a úrazech v terénu se snažte místo co nejvíce upřesnit - nejbližší vesnice, odbočka, kilometrovník na dálnici, číslo silnice apod.
-
Pozor při volání z mobilního telefonu: vždy zdůrazněte, kde se přesně nacházíte - včetně města, z něhož voláte (nemusíte se pokaždé dovolat na nejbližší záchrannou službu).
2. Co se stalo
-
zda se jedná o náhlé zhoršení zdravotního stavu nebo úraz, jakým mechanizmem vznikl a která část těla je zraněná.
-
při dopravní nehodě uveďte, kolik je zraněných a zda je někdo zaklíněn.
-
stručně a výstižně popište stav postiženého (komunikuje? reaguje? při vědomí/bezvědomí, dýchá/nedýchá, popř. zda se s něčím léčí).
-
Pokud víte, oznamte jméno postiženého, udejte jeho přibližný věk.
3. Kdo volá
-
oznamte operátorovi vaše jméno
Telefon pokládejte vždy jako poslední, vyčkejte na doplňující otázky operátora. V případě závažných stavů se nejedná o zdržení, neboť v průběhu hovoru je souběžně předávána výzva výjezdovým skupinám záchranné služby. Operátor vám poradí jak postupovat do jejich přijezdu.
V nezbytně nutných případech volejte číslo tísňového volání 112. Toto číslo lze volat ze všech mobilních telefonů bez použití SIM karty i z pevné sítě. Hovor může být uskutečněn v cizím jazyce (angličtina, němčina apod). Vzhledem k tomu, že linka 112 je obsluhována Hasičským záchranným sborem ČR a tísňová výzva je poté teprve předána zdravotnickému operačnímu středisku, představuje volaní na linku 112 oproti volání na linku 155 vždy určité zdržení.
Zdroj: Po drobné úpravě a změně pořadí, ZZSPk.